Satkone palvelee – Maansiirtoliike Kyösti Kaihu
”Saimme kaikki palvelut samasta paikkaa” – Maansiirtoliike Kyösti Kaihu Oy kehuu Satkoneen joustavuutta ja ammattitaitoa
Torniolainen Maansiirtoliike Kyösti Kaihu Oy sai loppuvuodesta 2019 aliurakan Rauman sataman laajennusprojektissa. Yrityksen tehtävänä oli ajaa ruoppausalusten tuomaa maa-ainesta erilliseen altaaseen Rauman edustalla sijaitsevalla saarella. Mantereelta saarelle oli noin 30 minuutin venematka, mikä teki työoloista jo lähtökohtaisesti haastavat.
- Kun saimme urakan, aloin heti selvittämään, miten saamme huollot ja korjaukset hoidettua Raumalla. Kaupunki oli minulle uusi, joten aloin heti tutkimaan netissä eri vaihtoehtoja. Aluksi hain pelkästään paikallista raskaan kaluston varaosaliikettä ja siinä yhteydessä Satkone (silloinen Raskas-Kauppi) tuli vastaan, Maansiirtoliike Kyösti Kaihun kalustovastaava Kimmo Kaihu kertoo.
- Otin yhteyttä Satkoneelle ja meidän tarpeemme osuivat heidän tarjontaan täydellisesti yhteen: heillä oli varaosien lisäksi myös ympärivuorokautista huoltopalvelua ja sijainti oli lähellä satamaa. Koska heillä oli kulkuluvatkin valmiina sataman alueelle, helpotti se työskentelyämme paljon.
“Meidän yritys on 60 vuoden ikäinen ja olemme kiertäneet Suomen joka kolkassa, mutta näin yksilöllistä palvelua ei olla mistään muualta saatu.”
Kaihun työmiehet uurastivat saarella yötä päivää noin neljän kuukauden ajan. Henkilöliikenteen lisäksi myös huolto- ja korjauskeikat tehtiin vesitse: kaikki tarvittava kalusto lastattiin Satkoneen huoltoautosta veneeseen kullakin huoltokäynnillä. Rajallinen tila veneessä ja pitkä välimatka teettivät omia pulmiaan kaluston ylläpitoon.
- Kaikki piti kantaa saareen moottoriöljystä ja suodattimista lähtien. Ja jos tulikin akuutteja korjauskohteita, ei ihan koko huoltoauton sisältöä voitu veneellä siirtää. Varusmiesaikojen metsäleirilläkin mukaan pystyit ottamaan sen verran tavaraa, minkä itse jaksoi kantaa sinne ja takaisin. Meillä tilanne oli vähän sen kaltainen: vähän kaikkeen saatiin varautua, mutta yleensä huoltotöihin riittivät ne tarpeellisimmat tavarat, Kaihu naurahtaa.
Vastoinkäymisiltä ja yllättäviltä tilanteilta ei vältytty, mutta Kaihulle ne eivät aiheuttaneet ylimääräistä stressiä: Satkoneella aina vastattiin puhelimeen, kun saarella sattui ja tapahtui.
- Meillä meni esimerkiksi miehen kokoisia renkaita rikki, mutta kaikki korjaukset ja huollot saatiin hoidettua saaressa. Jos jotain meiltä hajosi, työnjohtajan suunnalta reagoitiin välittömästi. Yhdessä sitten mietittiin, lähteekö huoltomiehet heti tulemaan veneellä vai odotetaanko aamuun, Kaihu sanoo.
“Nämä ovat sellaisia asioita, joita vain paikalliset tietävät ja olikin iso etu, että saimme tukea myös tällaisissa asioissa.”
- Oli vuorokaudenaika mikä tahansa, aina pystyin soittamaan. Siinä firmassa ei ovia lyöty säppiin ja työpuhelimia kiinni, kun kello löi 16.
Aina tavoitettavissa oleva huoltopalvelu oli maanrakennusliikkeen ydintoiminnan kannalta elinehto, mutta juuri Satkoneen tarjoama kokonaisvaltainen palvelu jätti Kaihuun lähtemättömän muistijäljen.
- Meidän yritys on 60 vuoden ikäinen ja olemme kiertäneet Suomen joka kolkassa, mutta näin yksilöllistä palvelua ei olla mistään muualta saatu. Normaalisti tällaisissa urakoissa hommaisimme tukipalvelut eri yrityksistä, mutta Satkoneella saimme kaikki palvelut samasta paikkaa. Kaikki tarvittava oli käytännössä yhden puhelinnumeron takana: jos jotain tarvitsimme, Jarkko Pärssinen (Satkoneen toimitusjohtaja) auttoi, kehuu Kimmo Kaihu.
- Auttoipa Jarkko meitä jopa työmiesten asuntojen etsimisessä ja varaosapäällikkö Jantusen Esa vihjasi tutusta sorvarista, kenellä saimme viikonloppuna teetettyä kiireellisesti tarvitsemamme metalliosan. Nämä ovat sellaisia asioita, joita vain paikalliset tietävät ja olikin iso etu, että saimme tukea myös tällaisissa asioissa.
Sekä Satkoneelle että Maansiirtoliike Kyösti Kaihu Oy:lle tilanne oli uusi kaikkine logistisine haasteineen, mutta yhteistyöstä jäi hyvä maku suuhun molemmille osapuolille. Huumorintajukin oli Kaihulla ja Pärssisellä samalla aaltopituudella.
- Tällainen pirullinen luonne kun olen, aloitin palautepuhelun painokkaasti sanomalla ”kuuleppa Jarkko, olisi hieman palautetta annettavaksi sinne Rauman suuntaan”. Jarkko siihen vastasi yhtä pontevaan äänensävyyn ”no, harvoin kukaan palautetta silloin antaakaan, kun hommat ovat menneet erinomaisesti, joten hyvä, jos nyt sitä tulee”, Kaihu veistelee.